fbpx
Példa egy dashboard vizuális megjelenésére

Marketing dashboardok: versenyelőny a modern marketing világban

Mi az a marketing dashboard?

A dashboardok általánosságban olyan vizuális eszközök, amelyek fontos információkat és adatokat jelenítenek meg egy könnyen értelmezhető, gyakran interaktív formátumban. A dashboardok célja, hogy egyszerűen értelmezhetővé tegyék a komplex adatokat, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy gyors döntéseket hozzanak anélkül, hogy mélyrehatóan elemezniük kellene minden egyes adatot. Ezek a felületek általában diagramokat, grafikonokat, és táblázatokat tartalmaznak, amelyek segítenek a felhasználóknak megérteni a teljesítményt és a trendeket egy pillantás alatt. A mögöttük működő vizualizációs szoftverek úgy lettek fejlesztve, hogy dinamikusak legyenek (a felhasználó befolyásolni tudja, hogy milyen adatokat lásson), automatikusan frissüljenek a legújabb adatokkal, így naprakész információkat biztosítanak a döntéshozók számára, anélkül, hogy minden alkalommal riportot kelljen generálni (például Excel-ben).
A marketing dashboardok pedig leggyakrabban a digitális marketing platformokat használja adatforrásként, azok teljesítményét és jellemzőit tudja összegyűjteni a felhasználó számára. Ilyen platformok közé tartozik például a közösségi média, a hirdetési felületek, az email kiküldő szoftverek vagy a saját weboldalunk látogatóit mérő eszközök.

Példa egy dashboard vizuális megjelenésére

Miért fontosak a marketing dashboardok?

A digitális marketing dashboardok létfontosságú eszközök minden olyan vállalat számára, amely online márkaépítést folytat, digitális csatornákon szólítja meg fogyasztóit, illetve azokon keresztül értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait. Az ilyen vállalatok számára különösen hasznos, ha könnyen nyomon tudják követni a marketing tevékenységük eredményeit, illetve annak költségeit. Ellenkező esetben nem tudják meg, hogy a hirdetésekbe vagy a tartalomgyártásba fektetett pénzösszegek hoznak-e egyáltalán valamilyen marketing- vagy üzleti eredményt. Az alábbi szempontok mutatnak rá, hogy milyen előnyöket nyújt a megfelelő marketing dashboardok használata:

  • Komplex adatok egyszerűsítése: A marketing tevékenységek számtalan adatot generálnak. A dashboardok segítenek ezeket az adatokat áttekinthetővé és értelmezhetővé tenni. A folyamatosan változó adatstruktúrák az olyan technológiai cégeknél, mint a Meta vagy a Google komoly kihívást jelent és ezek nyomon követése sok időt és figyelmet igényel. Ha ezt le tudja kezelni egy felhasználóbarát szoftver, akkor a cégvezetőkhöz már az üzleti szempontból elemezhető, értékes mutatószámok jutnak el.
  • Időmegtakarítás: Az adatok begyűjtése és feldolgozása időigényes, manuális és sokszor monoton feladat. A heti vagy havi riportok elkészítésére szánt időt nagyobb hozzáadott értékű, stratégiai feladatokra lehet fordítani.
  • Trendek felismerése: A gyorsan változó piaci környezetben a vállalatoknak képesnek kell lenniük gyorsan reagálni. A dashboardok segítenek ebben, mivel azonnali betekintést nyújtanak a piaci trendekbe és a fogyasztói magatartásba. Felhívhatják a figyelmet például arra, ha egy adott csatornán drágulni kezdtek a hirdetési költségek, vagy a felhasználói elkötelezettség csökkenni kezdett.
  • ROI mérése és optimalizálás: A dashboardok lehetővé teszik a marketing kampányok megtérülésének (ROI) mérését, így a vállalatok könnyebben értékelhetik, hogy mely stratégiák működnek jól és melyek igényelnek további fejlesztést vagy átstrukturálást. Azonosítható például, ha két olyan kampány közül, amelyektől direkt pénzbeli megtérülést várunk, az egyik jelentősen jobban teljesít.
  • Egységes nézőpont: Egy központi felület lehetővé teszi a vállalat különböző részlegei vagy csapattagjai számára, hogy ugyanazokat az adatokat használják, ezáltal javítja a kommunikációt és az együttműködést, csökkenti a félreértések lehetőségét, és gördülékenyebb online meetingeket eredményez.

Tévhitek a marketing dashboardokkal kapcsolatban:

Összegyűjtöttünk pár olyan feltételezést, amik a marketing adatvilágában léteznek és nem igazak, vagy nem kell, hogy feltétlenül igazak legyenek.

  • Tévhit: Csak a szakértők használhatják: A marketing dashboardokat csak adatelemzők vagy technikailag jártas személyek használhatják hatékonyan.
    Valóság: A modern dashboardok felhasználóbarátak és intuitívak, a tervezésük során figyelembe veszik a különböző szakmai háttérrel rendelkező felhasználók igényeit.
  • Tévhit: Az adatvizualizációs megoldásokat csak nagyvállalatok tudják megfizetni: A kis-és középvállalatok számára túl költséges az adatok elemzése.
    Valóság: Bár léteznek technológiai megoldások, amelyekre kifejezetten nagyvállalati, „enterprise” piaci célzás jellemző, a kkv-k számára más szoftverek tökéletes megoldást nyújtatnak. A cloud technológiák elterjedése mellett a mérőeszközök és adatvizualizációs szoftverek közötti verseny is nagyban hozzásjárult ehhez.
  • Tévhit: Feleslegessé teszik a marketinges szakemberek munkáját: A marketing dashboardok, hasonlóan az AI technológiákhoz, automatizálnak minden folyamatot és így feleslegessé teszik a marketinges szakemberek munkáját.
    Valóság: A marketing dashboardok nem helyettesítik, hanem kiegészítik a marketing szakemberek munkáját. A dashboardok információkat szolgáltatnak, amelyek segítik a marketingeseket abban, hogy tájékozottabb döntéseket hozzanak, de ezek az eszközök nem rendelkeznek kreatív gondolkodással, empátiával és emberi ítélőképességgel. Az adatelemzési feladatok automatizálódnak, lehetővé téve a szakembereknek, hogy a magasabb szintű feladatokra összpontosíthassanak.
  • Tévhit: „Beállít és elfelejt” típusú eszköz: A dashboardok egyszeri beállítása vagy egy sablon letöltése után nincs szükség további karbantartásra vagy frissítésre.
    Valóság: A piaci körülmények és a vállalati célok változása miatt a dashboardokat rendszeresen felül kell vizsgálni és szükség szerint módosítani. Továbbá le kell kezelni a marketing platformokon történő dinamikus változások okozta adatvesztést vagy adatromlást, és a megfelelő frissítéseket el kell elvégezni.

A megfelelő marketing dashboard eszköz kiválasztása:

A cégek a digitális marketing eszköz kiválasztásakor, bevezetésekor számos szempontot figyelembe vesznek. Az egyik legfontosabb, hogy az optimális költségű megoldást válasszák, hiszen a cégek rendelkezésre álló marketingbüdzséje nagyon eltérő lehet. A marketing dashboard eszköznek ideális esetben tartalmaznia kell az összes olyan digitális csatornát, amelyet a vásárlóik elérésére használnak valamilyen formában. Az eltérő humánerőforrások, kompetenciák a csapaton belül is döntőek lehetnek az eszköz kiválasztásában. Amellett, hogy a felületnek könnyen kezelhetőnek kell lennie, a nem technikai felhasználók számára olyan eszközt kell biztosítani, amely kezeli az adatok pontos eljuttatását és a mérőszámok kalkulációját. Végül az adatbiztonság és a megbízhatóság is fontos, hogy a megfelelő felhasználók bármikor elérhessék a számukra releváns adatokat.

Példák olyan eszközökből, amelyek marketing dashboard megoldásokat nyújtanak:

Nagyvállalati megoldások – PowerBI, Tableau, Looker Studio Pro

Ezeket a nagyvállalatok célzó eszközöket arra tervezték, hogy megkönnyítsék a vállalatok számára a bonyolult adatkészletek kezelését, elemzését és vizualizációját. A nagy adatmennyiség, a részlegek számos felhasználói közötti kommunikáció és hozzáférés-menedzsment, illetve az olyan környezetekkel való integráció, mint például az Office365 a PowerBI esetében olyan kihívások, melyekre ezek az eszközök megoldást kínálnak. Általános üzleti-intelligencia eszközként a vállalat szinte teljes körű erőforrásait képes elemezni. Gyakran cloud-szolgáltatással együtt értékesítik.

Előnyök: A beépített adatmodellezéssel és a sokféle vizualizációs elemmel komplex dashboardok készítésére alkalmasak,  kezelni tudják a többi vállalati szoftverrel való integrációs igényeket.

Hátrányok: Az árazása leginkább multinacionális vállalatok számára elérhető. A dashboardok létrehozása bonyolult és időigényes lehet, illetve a karbantartásukhoz is adatmérnök és adatelemző csapatokra van szükség, ami tovább növeli a cég költségeit.

Intgrált marketing menedzsment szoftverek – HubSpot, Hootsuite

Ezek olyan szoftverek, melyek tartalmaznak analitikai funkciót, de fő feladatuk a közösségi média menedzsment, marketing automatizáció vagy ügyfélkapcsolatok kezelése (CRM).

Előnyök: Széles körű funkciókkal rendelkeznek, amelyek segíthetik az ügynökségek vagy marketing csapatok munkáját. A Hootsuite-nál a felhasználóbarát felület, míg a HubSpot-nál a CRM funkciók emelhetőek ki.

Hátrányok: A Hootsuite például csak közösségi média menedzsmentre fókuszál, a fizetett hirdetésekről pedig nem tud riportokat nyújtani. A HubSpot pedig kifejezetten magas árazású, és bonyolult beállításokkal rendelkeznek, melyek adoptálása sok időt vehet igénybe.

Ingyenes lehetőségek – Looker Studio ingyenes verzió, Google Sheets

A Google két említett terméke jó választás lehet számos vállalati problémára. Sheetsben például gyors számolások elvégzése vagy egyszerű adatot tárolása továbbra is rendkívül egyszerű és gyors. A Looker Studio ingyenes verziója pedig képes grafikonok vizualizációjára viszonylag könnyen, amennyiben kész adatot táplálunk be.

Előnyök: A funkciók egy jelentős része ingyenesen elérhető, a Google felhasználók számára megszokott felhasználói felületeken.

Hátrányok: Míg a Sheets gyakorlatilag egy Excel a Google felhőnkben, a Looker Studio ingyenes verziója limitációkba ütközik, ha adatmodellezésre, adattisztításra vagy bonyolultabb számolásokra van szükség. Ezekre például a Google Cloud további termékei képesek, amelyek nehezen átlátható árazással működnek. A digitális marketing adatforrások szempontját nézve pedig a Google saját forrásai limitáltan (pl. Google Analytics, Google Ads) elérhetőek, de olyan külső marketingforrások, mint például a Facebook platformjai már nem elérhetőek, azokat egyéb fizetős szoftverekkel tudják elérni a felhasználók.

Hol helyezkedik el a Smart24?

A Smart24 a digitális marketing teljes spektrumát, így többek között a közösségi média és reklámfiókokat is tartalmazza adatforrásként, ezekhez olyan kész dashboardokat nyújt, hogy a marketing csapat azonnal átlátja ezeket a csatornákat. Többféle árazást nyújtva kiváló megoldás lehet a kkv-k marketing csapatának, azok vezetőinek és marketingügynökségeknek is. A magyar nyelven elérhető egyedülálló szoftver könnyen megérthető, az ügyfelek igényeiket pedig magyarul beszélő adatelemző szakemberekkel vitathatják meg, ami jobb felhasználói élményt és jobb eredményt nyújt a személytelen külföldi ügyfélszolgálati emaileknél. Emellett a Smart24 folyamatosan fejleszti az új funkciókat, legyen szó új marketing adatforrásokról vagy egyre modernebb riportok elérhetőségéről.

HA TETSZIK, OSZD MEG

Legutóbbi bejegyzések

Címkék